صفي الرحمان مباركفوري ( مترجم : محمد بهاء الدين حسينى )

431

الرحيق المختوم ( باده ناب ) ( فارسي )

( 1 ) مكاتبه با شاهان و فرمانروايان پيامبر - سلام اللّه عليه - در اواخر سال ششم ه . كه از حديبيه برگشت ، براى شاهان جهان ، نامه نوشت و آنان را به دين اسلام فرا خواند . وقتى خواست نامه بنويسد ؛ برخى از يارانش گفتند : شاهان ، نامهء بدون مهر را نمىپذيرند . پيامبر نيز انگشترى از نقره ساخت كه نقش نگين آن « محمد رسول اللّه » بود ، كه آن را به ترتيب در سه سطر نگاشتند . اين گونه : اللّه رسول « 1 » محمد پيامبر افرادى كارشناس و توانا برگزيد و پيش شاهان فرستاد . علامه منصور فورى - به طور قطع - مىگويد : فرستادن پيك‌هاى پيامبر در اول ماه محرم سال هفتم ه . چند روز پيش از جنگ خيبر بوده است . « 2 » اينك نامه‌ها و دستاورد آن ( 2 ) 1 - نامه به نجاشى پادشاه حبشه نام اين پادشاه « اصحمه پسر ابجر » و نجاشى لقب او بود . حضرت در اواخر سال ششم يا هفتم ه . به او نامه نوشت و عمرو پسر اميهء ضمرى ، آن را برد . طبرى متن نامه را آورده ؛ حال آن كه با دقت نظر روشن مىگردد ، عين آن نامه نيست كه پيامبر پس از حديبيه نوشته بود ؛ بلكه

--> ( 1 ) - صحيح بخارى 2 / 872 - 873 . ( 2 ) - رحمة للعالمين .